Een noach. gemeenschap opbouwen

Over de onderwerpen die maandelijks behandeld worden

Een noach. gemeenschap opbouwen

Berichtdoor mattitjahu » vr 11 jul 2008, 19:48

We proberen een noach. gemeenschap op te bouwen en ik denk dat dankzij internet meer mogelijk is dan vroeger in de uitsluitend analoge wereld.

Ik ben benieuwd wat jullie belangrijk vinden en tegen wat voor problemen jullie aanlopen als noachide.

Wat zien jullie als hoogste prioriteit wat nodig is om een noach. gemeenschap op te bouwen ?
In het vervolg, wat zijn nog andere aandachtspunten/noodzakelijkheden, maar dan van lagere prioreiteit.
(Ofwel kunnen jullie een prioriteitenlijstje maken/verzinnen ?)

Welke problemen komen jullie tegen als noachide ('gelovige' uit de volken, maar tegelijk niet behorend tot een godsdienst en/of lid van een bep. gemeenschap (eigen losse pols formulering !)).?
Wat is het grootste probleem waar je tegen aanloopt ?
Hoe los je die op ? Zijn ze met een grotere groep wel oplosbaar ?
Wat moet er gebeuren om het te kunnen oplossen ? En wat betekend dat dan in relatie tot de bovengenoemde prioriteitenlijst ?

Ik zie jullie reacties tegemoet.

Mattitjahu
mattitjahu

Re: Een noach. gemeenschap opbouwen

Berichtdoor DanielBoaz » di 28 jul 2009, 01:57

Mattitjahu schreef:Wat zien jullie als hoogste prioriteit wat nodig is om een noach. gemeenschap op te bouwen ?
In het vervolg, wat zijn nog andere aandachtspunten/noodzakelijkheden, maar dan van lagere prioreiteit.
(Ofwel kunnen jullie een prioriteitenlijstje maken/verzinnen ?)

Het mooie van Noachidisme is denk ik juist dat er geen gemeenschap voor nodig is. Ieder mens is per definitie Ben Noach, hij hoeft alleen maar die paar basisregels te houden om een goed mens te zijn. Of een Noachidisch instituut wenselijk is, is aan de Noachieden, maar ik denk dat de standaard life-events prioriteit hebben: geboorte, trouwen, sterven.

Maar toch, wat stel je je juridisch voor bij een Noachidich huwelijk? Een samenwonend stel is gewoon getrouwd. Je kan wellicht een document opstellen waarin je elkaar trouw belooft - iets wat niet meer wettelijk gergeld is, die gelofte van huwelijkse trouw. Dit eventueel in combinatie met een arbitrageovereenkomst opstellen waarin je zich eventueel voordoende huwelijksconflicten door een 'Noachidische rechtbank" laat beslechter.
DanielBoaz

Berichtdoor staruch » wo 29 jul 2009, 08:44

dit zijn de dingen die bij mij het eerst in gedachten komen

1 zorgen dat diegene die bewust als noachied leven en de 7 willen houden elkaar kunnen vinden want het is goed om met gelijkgestemden van gedachten te wisselen.
2 zorgen dat datgene wat in Thora staat en gaat over de noachieden, ook wat betreft beloften die Hasjem doet als zij zich houden aan de regels, maar ook dat wat je kan/moet doen als je de mist in gaat om de relatie met Hasjem weer op orde te kunnen brengen.
3 evt een soort van leesrooster maken waarin juist de noachiedische zaken centraal staan.
Je mag zijn zoals je bent , Om te worden wie je bent Maar nog niet kunt zijn.
En je mag het worden, Op jouw manier, En in jouw tijd
staruch

Berichtdoor mattitjahu » ma 22 maart 2010, 15:47

Er is nog nauwelijks goed vertaalt materiaal voor 'noachieten'.
Ik hoop dat tzt Rabbijn Sherki meer tijd weet vrij te maken voor het ontwikkelen van materiaal of andere deskundigen.

Er zijn wel enkele boeken en goede artikelen voor noachieten, maar allemaal in het engels, duits, frans of hebreeuws.

Wij staan in contact met Duitsland en Frankrijk en hopelijk zal die samenwerking tot meer materiaal leiden en zal ook vertaalwerk moeten gaan plaatsvinden.
Tenslotte is dit een nederlandse website en lezen veel mensen toch het liefst nederlands.

Mijn vraag is of er mensen zijn die bereid zijn om een bijdrage te leveren aan deze website door op eigen snelheid aangereikte artikelen te vertalen naar het Nederlands ?
Mocht je zelf een goed artikel weten/vinden, dan horen/lezen wij dat ook graag, mede om na te gaan of het de moeite waard is om het vertaald op de website te zetten. Er zijn namelijk veel artikelen die aan herhaling doen, wat reeds allang bekend is via andere artikelen.
Het zijn niet perse 'religieuze' artikelen, maar zoals op b.v. www.jlaw.com duidelijk maatschappelijk gerelateerde studies staan.

Laten we samen elkaar helpen een noach. beweging op gang te zetten, zeker nu we ons centrum o.l.v. Rabbijn Sherki in Israel hebben.

Tot lezens,

Mattitjahu
mattitjahu

Keer terug naar Huiskamer