Bijeenkomst 3: Giloei arajot (verboden relaties)

Over de onderwerpen die maandelijks behandeld worden

Re: Bijeenkomst 3: giloej arajot (verboden relaties)

Berichtdoor Ilonia » zo 14 dec 2008, 23:02

Noa-grietje schreef:Het zou goed kunnen dat ik totaal anders denk of beleef dan de anderen hier.
Mischien (helaas) vanuit mijn oude geloof zou ik willen groeien naar god toe, het willen weten van hoe en waarom.
Dan regels na te leven en al het beste gericht op en voor de ander. Ik ben niet zo met die ander bezig.
Gaat het uiteindelijk niet tussen god en mij als ik straks voor eeuwig mijn ogen sluit?

Nu ik dit typ vind ik het zelf stom klinken :( en ik denk plots dat ik de spijker op de kop heb geslagen...
Ik bemerk nu dat ik mezelf het antwoord geef op een "eeuwenoude" vraag naar mezelf toe. .... want wat is eigenlijk groeien?!
Door het geleerde in de praktijk te brengen, juist, naar de ander.

Ik begrijp wat je bedoeld. Jouw "oude geloof" is gericht op gevoel en niet op handelen, terwijl het Jodendom juist handelen is. In het christenendom (ik neem aan dat je dat met oude geloof opdoelt) is het gevoel en ervaren het belangrijkste, maar voor handelen is maar weinig plaats. Ik denk dat dat voor jou tegenstrijdig is, maar juist door het handelen krijg je ook een goed gevoel van. Soms hoeft het handelen niet eens een grote handeling te zijn, maar kan kleine handelingen ook goed zijn. Het kan zijn dat alle wetten/geboden je wel erg veel lijkt om aan te houden, maar het gaat ook om met welke intensie je de wetten houdt. In het christenendom wordt er geleerd om er maar niet aan te beginnen om aan G'ds geboden/wetten te houden, want wij zijn daar toe niet in staat of/en kunnen het niet. Het Jodendom leert juist het tegenovergestelde. Juist door het handelen naar G'ds geboden/wetten laat je juist G'd zien door jouw. Ookal zijn wij niet Joods toch kunnen ook wij laten zien dat wij anders zijn dan de wereld is. Door ernaar te handelen en naar G'ds geboden/wetten te leven die voor ons van toepassing zijn, laten wij zien dat wij niet met het wereldse meelopen. Ik hoop dat ik het zo goed heb verwoord en dat je er wat meekan.
Ilonia

Berichtdoor sefanja » wo 31 dec 2008, 13:26

Welke actie verdient meer beloning? Een verplicht gebod of een optioneel gebod? Wie is geestelijker bezig? Een slager die een nauwkeuriger weegschaal koopt of een slager die drie maal daags bidt?

De reden dat een bepaalde overtreding strafbaar is, is omdat G-d de naleving ervan belangrijk vindt. De beloning van een verplicht gebod is daarom groter dan dat van een optioneel gebod. Een slager die een nauwkeuriger weegschaal koopt is geestelijker bezig dan een slager die bidt. Hij handelt meer in overeenstemming met G-ds wil. (Noachiden zijn niet geboden formeel te bidden.)

Bij de studie van het noachisme moet de praktische invulling van de noachidische geboden waar de (theoretische) doodstraf op staat daarom altijd de hoogste prioriteit krijgen. Studie van de redenen achter het gebod, van Joodse filosofie en feestdagen of van optionele geboden kan een noachide echter wel helpen de belangrijkste geboden beter na te leven. Op die andere onderwerpen zullen we ons richten nadat we alle zeven geboden behandeld hebben. Suggesties zijn daarbij welkom.
sefanja
Beheerder

Berichtdoor Ilonia » wo 31 dec 2008, 14:41

sefanja schreef:
(Noachiden zijn niet geboden formeel te bidden.)

Hoe moet ik dat zien? Dat we niet moeten bidden, maar mogen?

Een slager die een nauwkeuriger weegschaal koopt is geestelijker bezig dan een slager die bidt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ilonia

Berichtdoor sefanja » wo 31 dec 2008, 16:20

Ilonia schreef:Hoe moet ik dat zien? Dat we niet moeten bidden, maar mogen?

Als noachiden niet bidden dan staat daar niet de (theoretische) doodstraf op. Ze ontvangen er echter wel beloning voor als ze het wel doen.

Jesaja 56:7: Mijn tempel zal heten ‘Huis van gebed voor alle volken’.

Bidden zou je kunnen zien als gebod. Het Hebreeuwse woord voor gebod is namelijk mitswa, wat de betekenis van 'verbinden met G-d' in zich draagt. Bidden verbindt ons, ook noachiden, met G-d.

Niet bidden in een noodsituatie grenst zelfs aan afgoderij en godslastering. Je laat daarmee namelijk zien dat je niet gelooft in G-ds bestaan of in zijn almacht.

In Psalm 117:1 roept de Bijbel noachiden op te bidden: Loof de HEER, alle volken, prijs hem, alle naties.

Misschien interessant om een keer een zondag te besteden aan wat gebed is, wat gebed doet en hoe we moeten bidden?
sefanja
Beheerder

Berichtdoor Ilonia » wo 31 dec 2008, 18:15

Ik denk dat het goed is om daar aandacht aan te besteden, omdat er mensen zijn die een christelijk verleden hebben en in het christendom wordt er anders en zelfs tegenstrijdig mee omgegaan. Bij mijzelf is daar bij verwarring ontstaan. Misschien geldt dit ook wel voor anderen.
Ilonia

Berichtdoor sefanja » do 01 jan 2009, 23:52

Ilonia schreef:
In civilisaties waar homoseksualiteit toegestaan was, degradeerde de positie van de vrouw. Denk aan China, Griekenland en islamitische landen.

Islamitische landen zijn toch juist tegen homoseksualiteit?

Inderdaad.

Today, governments in the Middle East often ignore, deny the existence of, or criminalize homosexuality.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual ... ntral_Asia

Homosexuality is traditionally deemed forbidden by Islamic law.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual ... slamic_Law

Maar toch...

Among many Middle Eastern Muslim cultures egalitarian or age-structured homosexual practices were, and remain, widespread and thinly veiled.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual ... ntral_Asia
sefanja
Beheerder

Re: Bijeenkomst 3: Giloej arajot (verboden relaties)

Berichtdoor sefanja » ma 09 feb 2009, 13:16

Sefanja schreef:Hoe strafbaar is een vrouw als zij seks heeft met de man van een andere vrouw?

Stel dat een niet-Joodse vrouw die overspel pleegt niet des doods schuldig is. Er staat immers geschreven: 'Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw.' Dus de man moet zich hechten en niet de vrouw. Daarop antwoorde hij: 'Rab Judah zei: "Het vers: 'Met wie hij één van lichaam wordt', herenigt ze, waardoor het verbod op overspel op beide van toepassing wordt."'

- Talmoed Sanhedrin 57b
sefanja
Beheerder

Berichtdoor tineke » di 17 maart 2009, 20:50

Wil graag een vraag stellen, misschien kan degene die dit stuk heeft geschreven dit beantwoorden.
Maar iemand anders is natuurlijk ook goed.
Hoe kijkt de noachietische stroming tegen een lat- relatie aan, is dit toegestaan.
We gaan dan natuurlijk uit van het feit dat beide partijen serieus zijn en met elkaar een langdurige relatie willen.
tineke

Berichtdoor sefanja » do 19 maart 2009, 00:43

Onder giloej arajot zijn verboden: incest, overspel, mannelijke homofilie en zoöfilie. Een latrelatie valt niet in een van deze vier categorieën van verboden relaties en is dus toegestaan.

Een latrelatie is naar noachitische maatstaven geen huwelijk als er geen intentie is om samen te gaan wonen, tenminste als ik rabbijn Yoel Schwartz goed begrijp: http://www.beni-noah.com/marrrage.php.

En waarom is het erg dat een latrelatie niet per definitie een huwelijk is? Omdat:

Genesis 2:16: Het is niet goed dat de mens alleen is.

Een latrelatie is dus niet verboden, maar samenwonen is beter. Echter elk geval is anders. Er zijn situaties mogelijk waarbij de negatieve gevolgen van samenwonen (bijvoorbeeld een gespannen sfeer in huis) groter zijn dan de positieve gevolgen (dat de mens niet meer alleen is).
sefanja
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Huiskamer